Czy warto wydać książkę w Polsce w 2024?
Każdy autor marzy o tym, aby jego dzieło opuściło szufladę i ujrzało światło dzienne. Aby jednak nasza książka znalazła się na księgarnianych półkach, należy przejść przez cały proces związany z redakcją, wydaniem i dystrybucją książki. Coraz częściej jednak w świecie literatury to sam autor jest wydawcą swojego dzieła. Dlaczego self publishing jest tak popularny i czy warto wydać książkę w 2024 roku?
Ile można zarobić, wydając swoją książkę?
Rynek książkowy jest dość specyficzną branżą. W Polsce tak naprawdę jedynie kilku czołowych pisarzy może pochwalić się wielomilionowymi zyskami płynącymi z pisania. Nie oznacza to jednak, że pozostali pisarze przymierają głodem. Chcąc wydać własną powieść, poezję czy inny rodzaj literatury z pewnością zastanawiamy się, czy jest to opłacalne. Ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie.
Podobnie jak w przypadku innych biznesów, wiele zależy od nas samych. Właśnie, my sami. To słowo klucz w przypadku self-publishingu. Tak naprawdę sukces, jaki odniesie nasza książka, w głównej mierze uzależniony jest od tego, jaki wkład włożymy zarówno w przygotowanie treści, jej wydanie, promocję, jak i wiele innych istotnych czynników.
Jak samemu wydać książkę w 5 krokach?
Napisać, publikować, sprzedać. Tak w dużym uproszczeniu można przedstawić proces związany z zarabianiem na pisaniu książek. W praktyce jest to jednak proces nieco bardziej czasochłonny i skomplikowany. Wcale jednak nie oznacza to, że powinieneś zrezygnować z marzeń o wydaniu własnej książki. W artykule "Jak wydać książkę samodzielnie – self-publishing krok po kroku" możesz przekonać się ile dokładnie kosztuje wydanie własnej książki.
Odkąd Ignacy Krasicki opublikował "Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki", a więc pierwszą polską powieść, minęło sporo czasu. Wiele też zmieniło się, jeśli chodzi o proces wydawniczy. Obecnie aspirujący pisarze-wydawcy mają do dyspozycji mnóstwo narzędzi i platform, które dają szansę niemalże bez żadnych kosztów opublikować własne dzieło literackie.
1. Napisz książkę, która ma szansę odnieść sukces
Pierwszym, za to niezwykle istotnym krokiem całego przedsięwzięcia jest przygotowanie treści, którą mamy zamiar sprzedać. Niezależnie od tego, czy chcemy wydać beletrystykę, poezję czy poradnik, aby odnieść sukces, powinniśmy przeanalizować aktualne trendy w danym gatunku. Znalezienie własnej niszy pomoże nam w przebiciu się przez konkurencję.
2. Edycja i korekta
Czytelnicy, którzy zechcą nabyć Twój e-book czy papierową książkę chcą otrzymać treść możliwie jak najbardziej przejrzystą i przystępną. Każde wydawnictwo zatrudnia w tym celu profesjonalistów, którzy przygotowują daną pozycję do wydania. Na podanej stronie znajdziesz cennik korekty książki z dokładnym opisem współpracy z korektorem. W przypadku, kiedy w grę wchodzi self-publishing, to my jesteśmy odpowiedzialni za edycję i korektę. Na szczęście domorośli wydawcy również mogą skorzystać z usług korektorów, aby odjąć sobie nieco pracy.
3. Zaprojektuj okładkę
Mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce. Wbrew temu utartemu powiedzeniu, czytelnicy najczęściej podejmują decyzję o zakupie danego tytułu właśnie na podstawie atrakcyjności wizualnej okładki. Należy więc zadbać o odpowiednią szatę graficzną, która podkreśli charakter naszej książki. Należy pamiętać o tym, aby okładka była czytelna i przejrzysta. Dodatkowo należy zaprojektować jej brzegi, a także tył okładki wraz z blurbem.
Możesz skorzystać z takich narzędzi graficznych jak:
- Photoshop,
- Canva,
- Visme,
- Fotor.
4. Wybierz platformę, na której opublikujesz swoje dzieło
Gdzie opublikować swoją książkę? Tutaj wybór jest dość duży. Każda platforma posiada własne reguły, prowizje etc. Do najpopularniejszych wyborów pisarzy-wydawców należą platformy:
- Kindle Direct Publishing (Amazon),
- Empik Selfpublishing,
- Google Play,
- Apple iBooks,
- Blurb,
- naffy.io.
5. Promocja książki
Ostatni, aczkolwiek według niektórych osób najważniejszy krok, czyli marketing. Z pewnością widziałeś reklamy książek znanych pisarzy, które pojawiają się tuż po premierze. To działania wydawnictw, które odpowiedzialne są za akcje promocyjne. W przypadku, gdy decydujemy się wydać swoją książkę własnymi siłami, również promowanie jej w mediach społecznościowych należy do naszych obowiązków. To czasochłonny proces, jednakże bardzo istotny. Bez tego nikt nie dowie się o istnieniu naszej książki.
lub dodaj komentarz jako gość
Dodaj pierwszy komentarz.
Najnowsze wpisy:
-
Zabytkowe dworki na Lubelszczyźnie — top 5 miejsc
-
Jakie są polecane sale na różne okazje w okolicach Lublina?
-
Kiedy skorzystać z usług wsparcia drogowego?
-
Co zobaczyć w południowej Polsce?
Najpopularniejsze wpisy:
-
Zabytkowe dworki na Lubelszczyźnie — top 5 miejsc
-
Co zobaczyć w południowej Polsce?
-
Jakie są polecane sale na różne okazje w okolicach Lublina?
-
Kiedy skorzystać z usług wsparcia drogowego?