Fakty i mity o mindfulness, czyli technice uważności

Praktyki związane z mindfulness bardzo często spotykają się z bezpodstawnym uproszczeniem i błędnym odbiorem. Dlatego też warto podejmować próby rozprawienia się z mitami, które rzutują na postrzeganie treningu umysłu przez społeczeństwo.

Czym z pewnością NIE jest mindfulness?

Wbrew temu, co można niekiedy usłyszeć czy przeczytać w prasie lub różnego rodzaju artykułach, zamieszczanych na portalach internetowych, mindfulness nie ma nic wspólnego z praktykami religijnymi. Nie jest to również forma psychoterapii, mająca na celu odizolowanie się od rzeczywistości, która przestała spełniać nasze oczekiwania. Praktyka uważności bywa również niekiedy błędnie postrzegana jako czas, przeznaczony na odpoczynek i wyciszenie lub też planowanie bliższej i dalszej przyszłości. Nic bardziej mylnego. Nie ma ona bowiem nic wspólnego z marzeniami, wspomnieniami i planami zawodowymi czy osobistymi. Zatem czym jest mindfulness? - można powiedzieć, że to rodzaj świeckiej medytacji, mającej na celu rozwój umiejętności nakierowania swojej uwagi na otaczającą rzeczywistość, a także redukcję stresu i budowanie samoświadomości.

Czy wszyscy mogą praktykować mindfulness?

Z pewnością tego rodzaju aktywności nie powinny podejmować osoby chore psychicznie (np. na schizofrenię), aktualnie uzależnione od alkoholu albo narkotyków, przechodzące kryzys osobisty lub żałobę oraz takie, które podjęły próbę samobójczą lub też miały takie myśli. Ogromne znaczenie ma również osobista motywacja do działania i brak schorzeń, które nie zostały jeszcze prawidłowo zdiagnozowane. A to tylko część przeciwwskazań, które wykluczają poszczególne osoby z udziału w kursie i z codziennej praktyki mindfulness. Jak się bowiem okazuje, praktyka uważności nie jest przeznaczona dla wszystkich, którzy chcieliby skorzystać z jej dobroczynnych skutków.

Mity na temat mindfulness

Przedstawiamy 7 najpopularniejszych mitów na temat mindfulness, które być może rozwieją Wasze wątpliwości i zachęcą do własnej praktyki.

Mindfulness zatrzymuje stres

Celem medytacji mindfulness nie jest całkowite wyeliminowanie stresu z codzienności, gdyż jest to niemożliwe. Trening uczy natomiast zupełnie nowego reagowania na sytuacje, które powodują wzrost napięcia. Dzięki regularnym praktykom, stajemy się znacznie bardziej odporni na to, co dotychczas wiązało się ze sporym stresem i uczymy się, w jaki sposób poradzić sobie z tego typu sytuacjami, kiedy pojawią się one w naszym życiu.

Mindfulness jest praktyką związaną z religią

Trening uważności jest całkowicie świecki i nie staje po stronie żadnej z religii. Techniki te praktykują wyznawcy wielu kultów i społeczności, a także ateiści i ci, którzy jeszcze nie znaleźli swoje drogi. Choć koncepecja mindfulness związana jest z buddyzmem, przez lata zatraciła już swój religijny charakter.

Mindfulness to inaczej relaks i wypoczynek

Mindfulness nie jest praktyką relaksacyjną. To raczej skupienie się na tym, co dzieje się w naszym otoczeniu tu i teraz. Chociaż relaks i wyciszenie nieodłącznie wiążą się z treningiem uważności, nie stanowią one jego celu same w sobie.

Mindfulness sprawi, że już nigdy nie będziemy zdenerwowani

Regularna praktyka mindfulness pozwala reagować na stresowe sytuacje bardziej świadomie, racjonalnie i obiektywnie. Dzięki niej zyskujemy świadomość tego, co do tej pory wykonywaliśmy na tzw. autopilocie, podejmując się kolejnych zadań zupełnie bezwiednie. Świecka medytacja nie zlikwiduje zdenerwowania w pewnych sytuacjach, ale pozwoli podejść do nich ze zupełnie innymi odczuciami.

Mindfulness sprzyja biernej akceptacji i uciekaniu przed trudnościami

Wbrew temu, co niektórzy sądzą, praktykowanie mindfulness wcale nie jest związane z bierną zgodą na wszystkie wydarzenia, które rozgrywają się w naszym otoczeniu. Akceptacja w tym przypadku to punkt startu do dalszych działań, mających na celu zmianę sytuacji i rozwiązanie problemu w oparciu o świadome refleksje, a nie automatyczne odruchy. Wyciszenie tych automatycznych reakcji to właśnie kwintesencja treningu umysłu.

Mindfulness to czas, który można wykorzystać na planowanie przyszłości

Podczas sesji mindfulness należy skupić się na chwili obecnej. Dlatego też nie można sprowadzać jej do myślenia o tym, co może lub powinno nastąpić w przyszłości. Jeśli taka sytuacja będzie mieć miejsce, należy powrócić myślami do aktualnego obiektu obserwacji.

Wystarczy już 5 minut dziennie, by poczuć korzyści, związane z mindfulness

Mindfulness to styl życia, który powinien towarzyszyć nam każdego dnia. Nie chodzi tu o nastawienie się wyłącznie na efekty, które z reguły pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie. Zmiany odzwierciedlają się w nawykach, poglądach i sposobie myślenia, jednak nic nie wydarza się od razu. Koncepcja mindfulness nie jest więc natychmiastowym rozwiązaniem problemów i nie powinna być tak postrzegana przez społeczeństwo.

Chcesz dowiedzieć się więcej o mindfulness? Przystanek Mindfulness Warszawa podpowie Ci, jak zacząć przygodę z medytacją. Zapisz się na kurs!